mocy
Prolog Syr 15
Proszę więc z życzliwością i uwagą zabierać się do czytania, a wybaczyć w tych miejscach, gdzie by się komu wydawać mogło ,
Prolog Syr 20
że mimo naszej usilnej pracy nad tłumaczeniem, nie mogliśmy dobrać odpowiedniego wyrażenia: albowiem nie mają tej samej mocy słowa czytane w języku hebrajskim, co przełożone na inną mowę. Nie tylko ta księga, ale nawet samo Prawo i Proroctwa,
Syr 1,2
Piasek morski, krople deszczu i dni wieczności któż może policzyć?
Syr 1,22
Niesłuszny gniew nie może być usprawiedliwiony, przebranie miary w gniewie jest jego* upadkiem.
Syr 4,19
A jeśliby zszedł na bezdroża, opuści go i odda w moc jego upadku.
Syr 5,13
W mowie jest chwała i hańba człowieka, a język może sprowadzić jego upadek.
Syr 6,6
Żyjących z tobą w pokoju może być wielu, ale gdy idzie o doradców, [niech będzie] jeden z tysiąca!
Syr 7,6
Nie staraj się być sędzią, bo może nie zdołasz wykorzenić niesprawiedliwości lub zlękniesz się oblicza władcy i dasz zgorszenie, wbrew swej uczciwości.
Syr 8,8
Nie gardź opowiadaniem mędrców, a zajmuj się ich przypowieściami, albowiem od nich zdobędziesz naukę, abyś mógł urzędować u władców.
Syr 8,15
Nie wyruszaj w drogę z człowiekiem nieroztropnie odważnym, aby ci nie był ciężarem: on bowiem według swej woli będzie postępować i mógłbyś zginąć przez jego szaleństwo.
Syr 11,19
gdy powie: «Znalazłem odpoczynek i teraz mogę żyć z moich dostatków» - nie wie, ile czasu minie, a zostawi je innym i umrze*.
Syr 11,24
Nie mów: «Wystarczam sam sobie i jakież zło może mnie obecnie spotkać?»
Syr 13,2
Nie bierz ciężaru ponad swoje siły i nie szukaj towarzystwa z możniejszym i bogatszym od siebie. Cóż za towarzystwo może mieć garnek gliniany z metalowym kotłem? Gdy ten uderzy, skruszy tamtego.
Syr 13,18
Jakiż pokój być może między hieną a psem i jakiż pokój być może między bogatym a ubogim?
Syr 15,14
On na początku stworzył człowieka i zostawił go własnej mocy rozstrzygania.
Syr 16,3
Nie licz na ich życie ani nie zwracaj uwagi na wielką ich liczbę! Więcej bowiem może znaczyć jeden niż tysiąc i lepiej umrzeć bezdzietnym, niż mieć dzieci bezbożne.
Syr 17,3
Przyodział ich w moc podobną do swojej i uczynił ich na swój obraz*.
Syr 17,27
Któż w Szeolu wielbić będzie Najwyższego, zamiast żyjących, którzy mogą oddawać Mu chwałę?
Syr 17,28
Zmarły, jako ten, którego nie ma, nie może składać dziękczynienia, żyjący i zdrowy wychwala Pana*.
Syr 17,30
albowiem ludzie nie wszystko mogą i żaden człowiek nie jest nieśmiertelny.
Syr 18,4
Nikt nie potrafi opisać Jego czynów, a któż będzie mógł zbadać Jego wspaniałe dzieła?
Syr 21,12
Nie może zdobyć wykształcenia ten, komu brak zdolności, ale jest zdolność, która przymnaża goryczy.
Syr 23,10
Jak bowiem niewolnik często brany na męki nie może być wolny od sińców, tak ten, co byle kiedy przysięga i wzywa imienia Pańskiego, nie będzie wolny od grzechu.
Syr 25,9
szczęśliwy, kto znalazł roztropność, kto może przemawiać do uszu tych, którzy go słuchają;
Syr 27,21
Rana może być opatrzona, obelga darowana, ale ten, kto wyjawił tajemnicę, nie ma już nadziei.
Syr 29,6
Jeśli zaś zdoła, zwróci zaledwie połowę, i należy uważać to za rzecz znalezioną; a jeśli nie będzie mógł , pozbawi go pieniędzy, uczyni go sobie bez powodu wrogiem, odda mu przekleństwa i obelgi i zamiast czci, zapłaci mu zelżywością.
Syr 30,1
Kto miłuje swego syna, często używa na niego rózgi, aby na końcu mógł się nim cieszyć.
Syr 31,10
Któż poddany pod tym względem próbie został doskonały? Poczytane mu to będzie za chlubę. Kto mógł zgrzeszyć, a nie zgrzeszył, uczynić źle, a nie uczynił?
Syr 32,12
Tam możesz się zabawić i czynić, co ci się podoba, ale nie grzesz mową zuchwałą!
Syr 34,4
Co można oczyścić rzeczą nieczystą? Z kłamstwa jakaż może wyjść prawda?